Savjetodavna uloga i odgovornosti medicinske sestre / tehničara u programima podrške pacijentima (PSP)
21
SRPANJ, 2021.
Medicinske sestre i medicinski tehničari najveća su skupina zdravstvenih radnika, a prema podatcima Hrvatske komore medicinskih sestara u Hrvatskoj ih je registrirano oko 35 000. Uloge medicinskih sestara i njihovi opisi poslova posljednjih se desetljeća značajno i stalno mijenjaju, a sestrinstvo se razvilo u disciplinu za koju su potrebna znanja i vještine u neprestanom sučeljavanju s novim izazovima.
Raspon uloga medicinske sestre u brizi o pacijentima
Sestrinstvo se u najvećoj mjeri poistovjećuje s njegovanjem pacijenata. Uloga sestrinstva je međutim puno veća: od provođenja zdravstvene njege, edukacije pacijenata, istraživanja, suradnje s liječnicima i cijelim medicinskim timom do suradnje s obitelji pacijenta i zagovaranju prava pacijenata. U svim međunarodnim dokumentima povezanim sa zdravstvenom politikom naglašava se značaj medicinskih sestara/tehničara u programima prevencije obolijevanja, zdravstvenom prosvjećivanju i organizaciji sestrinske službe.
Savjetodavna uloga odnosno edukacija pacijenata i pacijentove obitelji u novije vrijeme sve više dobiva na značaju. To je jedna od najčešćih intervencija koju provode medicinske sestre u postupku zdravstvene njege s ciljem postizanja što veće samostalnosti pacijenata, zadovoljavajuće kvalitete života pacijenta i njegove bliže obitelji te promicanja zdravlja.
Važno je naglasiti da u postupku edukacije sudjeluju:
- pacijent,
- obitelj / društvena sredina
- medicinska sestra

Utjecaj medicinske sestre na emotivno stanje pacijenta
Svaki boravak u bolnici (bez obzira na dijagnozu) izaziva osjećajne poteškoće i pojavu potištenosti. Sama neizvjesnost zna potrajati danima pa i tjednima, a ako je pacijent prepušten sam sebi, može dovesti i do težih emocionalnih problema. Nerijetko se događa da negativna emotivna stanja mogu nepovoljno utjecati na ishod i tijek bolesti, duljinu boravka u bolnici i učinkovitost liječenja.
Važno je poticati pacijenta na sudjelovanje i planiranje svojeg liječenja, pozitivno razmišljanje i redovitost dolazaka na terapiju u bolnicu odnosno uzimanje terapije u svojem domu.
Kako stručnost medicinskih sestara osigurava uspješnost naših PSP-ova
U društvu Marti Farm, pri provođenju naših Programa podrške pacijentima, posebni naglasak stavljamo na komunikaciju između pacijenata i medicinske sestre jer smatramo da se bolji ishod liječenja može postići time da je pacijentu omogućen izravan kontakt sa zdravstvenim radnicima, a u ovom slučaju su to medicinske sestre koje prate pacijenta, najčešće od postavljene dijagnoze, a kasnije i tijekom cijelog ciklusa liječenja.
Naši programi se prilagođavaju ovisno o bolesti odnosno načinu uzimanja terapije, stoga je svaki program različit. Naravno, pacijent je uvijek najbitniji i zauzima prvo mjesto. Za naše programe odabiremo visokospecijalizirane medicinske sestre iz dnevnih bolnica koje su u redovitom kontaktu s pacijentima i dobro ih poznaju.

Od prvog susreta s pacijentima, kad medicinske sestre ponude pacijentu sudjelovanje u programu podrške i nakon što pacijenti potpišu informirani pristanak za sudjelovanje (koji je nužan za ulazak u program), medicinske sestre ostaju u kontaktu s pacijentima putem različitih kanala:
- licem u lice (engl. face to face, F2F) pri dolasku pacijenta u bolnicu na terapiju,
- telefonski pozivi i
- SMS poruke koje medicinske sestre šalju pacijentima kao podsjetnik da dođu na terapiju ili uzmu terapiju u svojem domu.
Programi podrške pacijentima u doba pandemije
S obzirom na to da je u tijeku pandemija uzrokovana virusom SARS-CoV-2 i da je potrebno održavati kontakt s pacijentima unatoč društvenom distanciranju, mogućnost telefonskih poziva i slanje SMS poruka pacijentima pokazala se izuzetno korisnom, a povratne informacije s terena potvrđuju da su pacijenti jako zadovoljni s pruženim uslugama.

Kako sastanci s medicinskim sestrama doprinose brizi o pacijentima
Koristi sastanka s medicinskom sestrom višestruki su kako za medicinsku sestru tako i za pacijenta. Medicinske sestre nadopunjuju brigu o pacijentima savjetima o načinu života:
- kako pronaći uravnoteženi način prehrane,
- kako postići viši stupanj energije,
- kako bolje upravljati stresom,
- kako bolje kontrolirati bol i
- kako postići bolju i kvalitetniju komunikaciju s obitelji/prijateljima.
Pacijentima se omogućuje traženje pomoći od medicinske sestre:
- kod primjene terapije, pri čemu ga ona može u potpunosti uputiti u primjenu terapije (ovisno o dijagnozi i obliku primjene lijeka, medicinske sestre pokazuju pacijentima kako pravilno primijeniti lijek pomoću različitih pomagala), i
- pacijenti mogu nazvati medicinsku sestru u određeno vrijeme, što je vrlo bitno jer se time pacijentima smanjuje osjećaj tjeskobe, zabrinutosti i nemira. Drugim riječima, pacijent se osjeća da nije „samo broj“, nego da s druge stane ima osobu koja ga u potpunosti razumije.

Zaključak
Dobro osmišljeni i ispravno provedeni programi podrške pacijentima mogu riješiti problem nepridržavanja terapiji i nezadovoljavajućih ishoda liječenja te smanjiti dodatne troškove za zdravstveni sustav. Kod programa podrške pacijentima najbitnije je staviti pacijenta na prvo mjesto, a to omogućuju upravo medicinske sestre čiji je poziv briga o pacijentima.
Važno je svakom pacijentu i njegovoj dijagnozi pristupiti na individualan način, steći povjerenje pacijenta i osnažiti ga za daljnje liječenje. Sve to je neophodno kod pružanja podrške pacijentima i njihovoj obitelji.
Više o načinu provođenja programa podrške pacijentima možete saznati na našoj mrežnoj stanici http://www.martifarm.hr/programi-podrske-pacijentima/.
Danijela Grizelj, mag. ing. agr. / Koordinatorica programa podrške pacijentima
Reference:
- HKMS – Hrvatska komora medicinskih sestara. Dostupno na: https://www.hkms.hr/
- Patient education in nursing. Dostupno na: https://www.nursingcenter.com/
21
SRPANJ, 2021.
Kontakt
Sjedište
Lašćinska cesta 40
HR-10000 Zagreb
Hrvatska
Ured
Planinska ulica 13/2
HR-10000 Zagreb
Hrvatska
Ured: +385 1 5588 297
Farmakovigilancija: +385 1 5588 297
Klinička ispitivanja: +385 1 5614 330
Registracija: +385 1 2420 873
Marketing: +385 1 2420 890
Fax: +385 1 2420 860
info@martifarm.com
Farmakovigilancija
farmakovigilancija@martifarm.com
Tel: +385 1 5588 297
Pravne informacije
Puni naziv tvrtke
Skraćeni naziv tvrtke
Sjedište
Ured
Pravni oblik poslovanja:
Sudski registar
MBS
Marti Farm d.o.o.
Marti Farm
Lašćinska cesta 40, HR-10000 Zagreb
Planinska ulica 13/2, HR-10000 Zagreb
Društvo s ograničenom odgovornošću
Trgovački sud u Zagrebu
080751121
OIB
Temeljni kapital
Ovlašteni zastupnik
29969122438
HRK 20,000.00 (plaćen u cijelosti)
Martina Diminić Smetiško, direktor
Broj računa
HR3623600001102197724 (Zagrebačka banka)
HR4324020061100628669 (Erste banka)
Puni naziv tvrtke: Marti Farm d.o.o.
Skraćeni naziv tvrtke: Marti Farm
Sjedište: Lašćinska cesta 40, HR-10000 Zagreb
Ured: Planinska ulica 13/2, HR-10000 Zagreb
Pravni oblik: Društvo s ograničenom odgovornošću
Sudski registar: Trgovački sud u Zagrebu
MBS: 080751121
OIB: 29969122438
Temeljni kapital: HRK 20,000.00 (plaćen u cijelosti)
Ovlašteni zastupnik: Martina Diminić Smetiško, direktor
Bank account: HR3623600001102197724 (Zagrebačka banka), HR4324020061100628669 (Erste banka)
Sva prava pridržana Marti Farm d.o.o. 2021. | Uvjeti korištenja | Pravila privatnosti